X
تبلیغات
رایتل

ایران دانلود

لینک دانلود جدیدترین فایلهای کاربردی مجاز

پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان

پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری(خلاصه کردن ، سازمان دادن ، رمز دادن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان و دانش آموزان عادی

مقدمه :

بسم الله الرحمن الرحیم

اقرأ باسم ربک الذی خلق ، خلق­الانسان من علق ، اقرأ و ربک الاکرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان مالم یعلم [1].

ای رسول بخوان به نام پروردگارت که آفریننده عالم است . آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید ، بخوان (قرآن را) که پروردگار تو کریم­ترین کریمان است آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم آموخت و به آدمی آنچه را نمی دانست تعلیم داد .

تعلیم و یاد دادن نادانسته ها اولین و مهم­ترین پیام الهی و بزرگترین رسالت انبیا و معلمین بشر است و یادگیری و آموختن مهم­ترین وظیفه هر انسان است لذا از تولد تا مرگ و در هر زمان و موقعیتی باید این تعلیم و تعلم بین انسانها به نحو شایسته انجام گیرد . از طرف دیگر خداوند در وجود انسان توانمندی ها و استعدادهای شگرفی به ودیعه نهاده است که به واسطه این خلقت به خود آفرین گفته و به انسان مقام اشرف مخلوقات داده است .

یکی از ویژگی های مهم انسانی برخورداری از ظرفیت ذهنی شگرف و توانایی عظیم یادگیری است .

بخش اعظم اطلاعات بشری از طریق این مهارت کسب می شود . پیشرفت و تمدن ، مقابله با طبیعت و مهار آن ، رفع نیازهای متنوع خود ، دستیابی به تکنولوژی پیچیده و غیره همه حاصل تلاش انسان برای یادگیری و تجربه­اندوزی بوده است .


1 ـ آیات 1 تا 5 سوره مبارکه علق

بیان مساله

در ایران همه نهادهای دولتی از جمله وزارت آموزش و پرورش همه ساله مبالغ هنگفتی از بودجه کشور را صرف مسائل آموزش و پرورش از جمله تربیت معلم ، تهیه و چاپ کتاب ، حقوق کارکنان، تدارک کلاس های بازآموزی و کارآموزی ، تدریس روش های مختلف آموزشی و غیره می کنند. خانواده ها نیز سرمایه و وقت زیادی را صرف یادگیری فرزندان خود می کنند و حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان وقت و نیروی زیادی را صرف مطالعه ، آموزش ویادگیری می کنند ، اما باز هم متوجه می شویم که یادگیری درست صورت نگرفته است، یادر حد مورد انتظار نیست و آنها به نتیجه دلخواه نرسیده اند و آمادگی های لازم را کسب نکرده اند . لذا نه تنها دولت به بازخورد مناسب نمی رسد،بلکه حتی افت تحصیلی [1] از مهم ترین مسائل مبتلا به نظام آموزشی کشور ماست که همه آن سرمایه ها و اوقات گرانبها را هدر می دهد (واحدی، 1379). البته در این مورد عوامل مختلفی از جمله «علل مربوط به فراسیستم اجتماعی» مانند : فقدان یا کمبود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان ، وجود مشغولیت های ذهنی و یا سرگرمی های مختلف و نیز «علل مربوط به نظام آموزشی» ماند : ارزشیابی بر اساس محفوظات ، فقدان یا کمبود ارتباط مطالب با زندگی واقعی فرد ، بی ثباتی و تغییرات پی در پی نظام آموزشی و غیره در تعامل با هم و با درجه تاثیر متفاوت در این مساله نقش دارند . یکی از عوامل مهم در عدم یادگیری مطلب ، عدم به کارگیری ظرفیت بالای یادگیری و فعالیت دانش آموزان مدارس در اثر عدم آشنایی دانش آموزان با راهبردهای یادگیری و مطالعه و استفاده صحیح از آنها است . به نظر تایرنی[2] و همکاران (1990) هدف اساسی خواندن و یا مطالعه و یادگیری ، توانا ساختن کودکان و دانش آموزان است تا خود را بشناسند، علایق و استعدادهای خود را رشد دهند ، برای مشکلات گروهی و فردی راه حل هایی بیابند و نیز اینکه بتوانند راهبردهای خود را تحول بخشیده و مستقل از دیگران مطالب را درک کنند (یوسفی،1380).

از اینرو ، جهت دست یابی به اهداف فوق ، شناخت و درک صحیح مطلب آموختنی به عنوان یکی از اهداف و فعالیتهای مهم آموزشی مطرح می شود . این درک ، مهارت بسیار پیچیده ای است که مستلزم تعامل میان فرآیندهای ادراکی و مهارت های شناختی و دانش فراشناختی است و در یادگیری درست و عملکرد تحصیلی مطلوب در ابعاد مختلف ، اهمیت زیادی دارد .

لذا پژوهش حاضر سعی دارد تاثیر کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی بر یادگیری دروس پایه را بررسی کند و به این سوالات پاسخ دهد که آیا کاربرد راهبردهای یادگیری (مرور ذهنی تکالیف ، بسط دهی تکالیف ، سازمان دادن مطالب و نظارت بر درک مطلب ) باعث پیشرفت تحصیلی می شود ؟

اهمیت موضوع پژوهش :

کدیور (1379) ضمن اشاره به عقیده اسلاوین (1994) مبنی بر تاکید روانشناسان تربیتی طی چندین دهه اخیر بر آموزش راهبردهای ویژه یادگیری به دانش­آموزان و نیز اشاره به نظر لفرانکویس (1997) مبنی بر تاکید بر یادگیری چگونه یادگرفتن به عنوان یکی از هدفهای کلی فرآیند یادگیری و تدریس ،آورده است : رابطه فراشناخت با سبکهای اسنادی و نتایج انگیزشی آن نیز باید مورد توجه معلم معتقد به دیدگاه روانشناختی قرار گیرد . بدون شک اگر دانش آموزان به این سو سوق داده و تشویق شوند که بخشی از شکستهای تحصیلی خود را به عدم استفاده از روشهای درست مطالعه و یادگیری و نه به عواملی همچون شانس ، کم استعدادی و دشواری تکلیف نسبت دهنده و در عین حال روشهای درست به آنها ارائه شود ، آنها می توانند با تلاش ، پشتکار و مسئولیت پذیری در قبال شکستها ، موفقیت تحصیلی کسب کنند .


[1] ـ Drop ـ Outs

[2] ـ Tierny.B



خرید فایل



لینک منبع :پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان

پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری (خلاصه کردن، سازمان ... bankmaghaleh.ir/پایان-نامه-بررسی-اثربخشی-سه-راهبرد-یاد/‏ - ذخیره شده - مشابه پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری (خلاصه کردن، سازمان دادن، رمز دادن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان و دانش آموزان عادی. پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری(خلاصه کردن ، سازمان ... mihandocs.com/4459-پایان-نامه-بررسی-اثربخشی-سه-راهبرد-یادگیری(خلاصه-کردن-،-سازمان-دادن-،-رمز-دادن)-بر-پیشرفت-تح...‏ - ذخیره شده 11 سپتامبر 2015 ... پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری(خلاصه ... دادن) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان و دانش آموزان عادی. بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری برافزایش پیشرفت تحصیلی در ... aylida.com/.../بررسی-تاثیر-راهبردهای-یادگیری-برافزایش-پیشرفت-تحصیلی-در-دانش-آموزان-تیز-هوش‏ - ذخیره شده 19 جولای 2016 ... پایان نامه بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری (خلاصه کردن، . ... کلیه دانش آموزان تیز هوش پایه اول مقطع دبیرستان شهر تهران که در سال تحصیلی . [PDF] نقش آموزش راهبرد های شناختی و فراشناختی در خود تنظیمی و ... - Sid www.sid.ir/fa/VEWSSID/s_pdf/2951394H0207.pdf‏ - ذخیره شده - مشابه فرایندهای شناختی و فراشناختی بیشترین تأثیر را بر یادگیری دانش آموزان دارند ... تحقیق خود تحت عنوان اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب .... بین دو گروه تیزهوش وعادی از لحاظ باورهای انگیزشی .... مدل ساختاری برای دانش آموزان پایه دوم دبیرستان نشان داد که باورهای انگیزشی ..... ی در سه مولفه ). نمونه پایان نامه،تحقیقات و پروژه های رشته ... - پرتال پروژه های دانشگاهی parsproje.com/pn/88-ol-sa.html‏ - ذخیره شده - مشابه SA5- پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ... OL914- بررسی رابطه بین سبک های حل مسئله و سلامت روان دانش آموزان دوم دبیرستان ... OL24-دانلود پایان نامه روانشناسی بررسی اثربخشی نمایش عروشکی بر افزایش مهارت های ... OL48-ررسی تاثیر اضطراب در یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی. 5 - بانک موضوعات پایان نامه های علوم اسلامی mybookbank.blogsky.com/category/پایان-نامه-های-روانشناسی/.../5‏ - ذخیره شده - مشابه اثر بخشی آموزش برنامه مداخله ترکیبی شناختی رفتاری و مهارتهای زندگی بر کاهش استرس دانش آموزان تیز هوش دبیرستان شهر تهران ... ارزشیابی کتاب علوم پایه اول ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر ... برررسی رابطه ی بین شیوه های فرزند پروری با انگیزه ی پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه ... قسمت سوم پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی 208 پایان نامه یکجا ... www.payanname.net/دانلود-پایان-نامه-روانشناسی/‏ - ذخیره شده بررسی عوامل بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدایی 48برگه ... بررسی رابطه پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی ... ,دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت, www.dociran.com/‏ - ذخیره شده - مشابه دانلود,رایگان,پایان نامه,پروژه,مقاله,مقالات, تحقیق آماده, پاورپوینت, ... 163. بررسی تاثیر هوش هیجانی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 60برگ. 164. .... 332. بررسی اثربخشی سه راهبرد یادگیری ( خلاصه کردن ، سازمان دادن ، رمز دادن ) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش پایه اول مقطع دبیرستان و دانش آموزان عادی 140برگ. کافی نت دانشجویان - علوم تربیتی و روان شناسی - مرکز پایان نامه ... 4223682.blogfa.com/cat-118.aspx‏ - ذخیره شده - مشابه نمونه این تحقیق به دو گروه کودکان عادی و تیز هوش تقسیم می‌شود. ..... پایان نامه بررسی تأثیر رنگها بر روی یادگیری و آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی ۶۵برگ ... پایان نامه بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطعه ..... پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی مشهد [PDF] پایان نامه های کارشناسی ارشد روان شناسی - دانشگاه اصفهان ui.ac.ir/Dorsapax/userfiles/file/EDU/psyarshad.pdf‏ - ذخیره شده - مشابه ﻧﺎﻣﻪ. ﻣﺸﺨﺼﺎت ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ. ﻟﻄﯿﻔﻲ، زﻫﺮه. ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺷﺎﻏﻞ ﺑﻮدن ﺑﺎﻧﻮان اﺻﻔﻬﺎن ﺑﺮ وﯾﮋﮔﻲ ﻫﺎی. رواﻧﻲ. آﻧﺎن در ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ... اﻗﺘﺼﺎدی) و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﻲ ... ﺑﺮرﺳﻲ. راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ و ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻣﯿﺎن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺳﺎل. اول داﻧﺸﮕﺎه. /. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ: ﺳﻮﺳﻦ آﻗﺎﺳﻠﻄﺎﻧﻲ؛. اﺳﺘﺎد ... ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن .... روش آﻣﻮزش ﺗﺒﺎدﻟﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎی درک و. ﻓﻬم ﺧﻮاﻧﺪن. ،. ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد درک ﻣﻄﻠﺐ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧم ﺿﻌﯿﻒ. ﭘﺎﯾﻪ ﭘﻨﺠم.
تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 23 دی 1395 ساعت 01:30 | چاپ مطلب